ابراهیمپور کومله، سمیرا.، نادری، عزتالله و سیف نراقی، مریم. (1397). شناسایی و بررسی ویژگیهای مطلوب عناصر برنامة درسی برای نیل به پرورش مهارتهای حل مسئله در درس مطالعات اجتماعی برای دورة ابتدایی تحصیلی. دو فصلنامة مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 16(6)، 100ـ 136.
احمدی، پروین. (1385). نوآوری در سازماندهی محتوای برنامة درسی دورة ابتدایی [مقالة ارائهشده]. ششمین کنگرة بینالمللی مطالعات برنامة درسی، استان فارس، دانشگاه شیراز.
اسکوئر، جو آن. (1395). علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات برای همه. (ترجمة مریم خیریه). وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی کشوری. نشریة چشمانداز آموزشی. (اثر اصلی در سال 2015 چاپ شده است).
افضلنیا، محمدرضا. (1396). طراحی و آشنایی با مراکز مواد و منابع یادگیری. انتشارات سمت.
امانی طهرانی، محمود. (1396). هدف از تغییر برنامة درسی در راستای سند برنامة درسی ملی. رشد معلم، 307، 3- 5.
ایرندگانی، سعید. (1394). تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی بر اساس توجه به مهارتهای فرایندی [پایاننامة کارشناسی ارشد]. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد انار.
پژمان، حمیدرضا و گویا، زهرا. (1397). تیمز، آیندهای برای دیدن خود. نشریة رشد آموزش ریاضی، 35(3)، 1- 14.
تابع بردبار، فریبا. (1395). تأثیر آموزش ازطریق تلفن همراه بر جنبههای روانشناختی و تحصیلی دانشجویان. پژوهشهای برنامة درسی، 6(1)، 127- 145.
جاهدی، رباب.، بدری گرگری، رحیم و محمودی، فیروز. (1398). تأثیر الگوی طراحی آموزشیابی بر خلاقیت دانشآموزان پایة ششم. نشریة علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(2)، 1ـ 22.
جعفری هرندی، رضا. (1397). تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی ایران بر اساس مؤلفههای تفکر ادوارد دوبونو. اندیشههای نوین تربیتی، 4(3)، 137ـ 163.
جهانآرا، عبدالرحیم.، سرمدی، محمدرضا.، اسمعیلی، زهرا و ضرابیان، فروزان. (1397). طراحی و اعتباریابی مدل آموزش از راه دور پروژهمحور با تأکید بر رویکرد سازندهگرایی. فصلنامة تدریسپژوهی، 6(4)، 86- 105.
حسینی لرگانی، سیدهمریم و امانی، مرتضی. (1398). بررسی رابطة یادگیری مادامالعمر با اثربخشی مدرسه در معلمان مدارس هوشمند منطقة 5 تهران. فصلنامة مدیریت مدرسه، 7(1)، 23- 39.
خسروی، رحمتاله و فردانش، هاشم. (1392). الگوی طراحی آموزش مبتنی بر پروژه با الهام از رویکرد سازندهگرایی. دو فصلنامة مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 6(11)، 67ـ87.
درزی رامندی، محمد.، درزی رامندی، هادی و یوسفی رامندی، فاطمه. (1398). تأثیر روش تدریس حل مسئله بر افزایش خلاقیت. فصلنامة پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(36)، 163ـ172.
زارعی، محمدحسین.، میرشاه جعفری، سیدابراهیم و لیاقتدار، محمدجواد. (1396). تبیین رویکردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی مناسب برای برنامة درسی رشد حرفهای مربیان پیشدبستانی. رویکردهای نوین آموزشی، 12(2)، 114- 130.
سعیدی، یاسین.، صالحی عمران، ابراهیم.، شعبانی، فاطمه و فرامرزی، زهره. (1395). نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی آموزشی در تدریس و رابطة آن با رضایت شغلی در مدارس هوشمند تهران. فصلنامة فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 99-122.
سیدی، بتول و احمدی، پروین. (1398). تبیین عناصر برنامة درسی تربیت اقتصادی در دورة آموزش عمومی. فصلنامة مطالعات برنامة درسی ایران، 4(5)، 44- 55.
شرفی، سکینه.، صباغ حسنزاده، طلعت و ظهور پرونده، وجیهه. (1397). بررسی ویژگیهای الگوی برنامة درسی آموزش ترکیبی متأثر از نظریات یادگیری سه دیدگاه شناختگرا، سازندهگرا و ارتباطگرا [مقالة ارائهشده]. چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای مدیریت و علومانسانی در ایران، تهران.
طغرایی، محمدتقی.، میرواحدی، سیدسعید و هاشمی، سمیه. (1398). طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدارس. فصلنامة نوآوری آموزشی، 18(3)، 59- 82.
عبادی، نجیبه.، رنجدوست، شهرام و عظیمی، محمد. (1399). الگوی پیشنهادی جهت طراحی برنامة درسی مبتنی بر تکلیف در مقطع کارشناسی ارشد رشتة پرستاری بر اساس طرح اکر. نشریة آموزش پرستاری، 9(1)، 31- 54.
عجم، علیاکبر.، جعفری ثانی، حسین و اکبری بورنگ، محمد. (1396). طراحی الگوی برنامة درسی آموزش ترکیبی برای نظام آموزش عالی بر اساس اکر. فصلنامة پژوهش در برنامهریزی درسی، 26(4)، 1ـ 16.
عمادی، سیدرسول و مظفری مکیآبادی، منصوره. (1396). بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. فصلنامة ناتوانیهای یادگیری، 5(3)، 145ـ 161.
عمویی اسرمی، احسان. (1394). بررسی و تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایة پنجم ابتدایی از منظر مهارتهای کاوشگری و فرایندی [مقالة ارائهشده]. سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب اجتماعی و فرهنگی ایران، قم.
غلامی، یونس.، ملکی، حسن.، صادقی، علیرضا و محمدی، مهدی. (1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مناسب برنامة درسی دورة اول متوسطة مدارس استعدادهای درخشان. فصلنامة پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(4)، 45 -60.
فتحیآذر، اسکندر. (1372). شیوة دعوت به پژوهش و نقش آن در آموزش علوم. فصلنامة تعلیموتربیت، 9(3)، 9- 31.
فردانش، هاشم. (1387). طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. مطالعة تربیتی و روانشناسی، 9(2)، 5- 21.
فکرت الیاسآباد، نسرین.، پیری، موسی.، طالبی، بهنام و یاری، جهانگیر. (1399). طراحی الگوی برنامة درسی بر آموزش دانشجویان پزشکی عمومی با متد ترکیبی (آموزش الکترونیکی و آموزش غیرالکترونیکی) مبتنی بر رویکرد اکر: یک مطالعة کیفی. مجلة پرستاری و مامایی، 18(6)، 496- 509.
قاضی اردکانی، راحله.، ملکی، حسن.، صادقی، علیرضا و درتاج، فریبرز. (1396). طراحی الگوی برنامة درسی پژوهشمحوری در مطالعات اجتماعی دورة ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانشآموزان. فصلنامة ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(3)، 64- 106.
کبیری، مسعود.، کریمی، عبدالعظیم و بخشعلیزاده، شهرناز. (1395). یافتههای ملی تیمز 2015 روند بیستسالة آموزش علوم و ریاضیات ایران در چشمانداز بینالمللی. انتشارات مدرسه.
محمدی، اکرم و رحمانی، خزران. (1398). بررسی تأثیر تکلیف مهارتمحور و خلاق بر میزان یادگیری دانشآموزان ابتدایی. پژوهشنامة اورمزد، 47(ب)، 220- 231.
مرادپور، جمال.، نادری، عزتالله.، سیف نراقی، مریم و عصاره، علیرضا. (1397). طراحی الگوی تلفیقی برنامۀ درسی دورۀ متوسطۀ اول و اعتبارسنجی آن از منظر متخصصان برنامۀ درسی و دبیران ذیربط. فصلنامۀ علمی پژوهشی تدریسپژوهی، 6(4)، 209-237.
مظاهری، حسن. (1395). الگوی طراحی برنامة درسی شایستگیمحور دورة ابتدایی مبتنی بر اسناد تحول بنیادین [رسالة دکتری]. دانشگاه آزاد اسلامی.
معمر حور، جمال.، دهقانی، مرضیه.، حجازی، الهه و صالحی، کیوان. (1399). طراحی برنامة درسی تفکر مستقل برای دانشآموزان دورة متوسطه. فصلنامة پژوهش در برنامهریزی درسی، 7(2)، 80- 94.
مهدیزاده تهرانی، آیدین.، عصاره، علیرضا.، مهرمحمدی، محمود و امامجمعه، محمدرضا. (1398). تبیین دیدگاه صاحبنظران دربارة عناصر برنامة درسی آموزش هنر برای ارائة الگوی برنامة درسی تعلیم معلم هنر (آموزش عالی). دو فصلنامة مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 10(19)، 89- 121.
ولیزاده، فاطمه. (1393). تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی با توجه به مهارتهای سواد علمی فناورانه [پایاننامة کارشناسی ارشد]. دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
هارلن، وین. (1391). نگرشی نو بر آموزش علوم تجربی (ترجمة شاهده سعیدی). نشر مدرسه. (اثر اصلی در سال 1996 چاپ شده است).
یارمحمدی واصل، مسیب.، ذوقی پایدار، محمدرضا و محمدی، عباس. (1396). تأثیر آموزش شیوة کاوشگری بر فرایندهای شناختی تفکر انتقادی، تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استقرایی. دو فصلنامة راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 79ـ 92.
Akcanca, N. (2020) An alternative teaching tool in science education: Educational Comics. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(4), 1550 – 1570.
Aleksankov, A. M. (2017). The Fourth industrial revolution and modernization of education: international experience. Strategic priorities, 1(13), 53-69.
Alexandrovna, R. N. (2018). Development of Independence among Future Primary Teachers by Applying Interactive Learning Methods. Journal of Education and e-Learning Research, 5(2), 118- 121.
Al-Haj Bedar, R. W., & Al-Shboul, M. A. (2020). The Effect of Using STEAM Approach on Motivation Towards Learning Among High School Students in Jordan. International Education Studies, 13 (9), 48- 57.
Baska, J., & Hubbard, G. (2016). Serving the rural gifted child through advanced curriculum: A challenge of geography. In T. Stambaugh & S. Woods (Eds.), Serving gifted students (pp. 155-177). Routledge.
Berisha, F. (2020). Chemistry Education in Kosovo: Issues. Challenges and Time for Action. C.E.P.S Journal, 10(1), 124 – 144.
Bertrand, M. G., & Namukasa, I. N. (2020). STEAM education: student learning and transferable skills. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 13(1), 43- 56.
Bevacqua, J., & Colasante, M. (2019). No lines: observations from a pilot project to reimagine, design and implement a flexible student centred approach to study moode selection. Journal of University Teaching & Learning Practice, 16(1), Article 2. https://doi.org/10.53761/1.16.1.2
Callahan, C. M., Moon, T. R., Oh, S., Azano, A. P., & Hailey, E. P. (2015). What works in gifted education: Documenting the effects of an integrated curricular/instructional model for gifted students. American Educational Research Journal, 52(1), 137–167.
Caton, J. C. (2021). Don’t Run Out of STEAM! Examining Instructional Barriers to a Transdisciplinary Learning Approach. Journal of STEM Teacher Education, 56(1), 38-45.
Chang, P. J., Liao, H.Y., & Yu, P. T. (2021). Micro: bit Robotics Course: Infusing Logical Reasoning and Problem-Solving Ability in Fifth Grade Students Through an Online Group Study System. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(1), 21- 40.
Chang, C. Y., & Taipei, Y. H. W. (2002). An exploratory study on students' problem-solving ability in earth science. International Journal of Science Education, 24(5), 441-451.
Chujitarom, W. & Piriyasurawong, P. (2018). STEAM - GAAR Field Learning Model to Enhance Grit. International Education Studies, 11(11), 23-33.
Cobern, W. (2006). Science Teachers and Constructivism. International Journal of Science Education, 14(5), 491–503.
Cockrell, C. (2014). Project excite. In C. Adams & K. Chandler (Eds.), Effective program models for gifted students from underserved populations (pp. 1-13). Prufrock Press.
Cranwell, P., Li, D., Page, E. M., Whiteside, K., & Woodcock, A. (2021). Challenges faced by transnational education students in advanced STEM practical classes. In D. Dippold and M. Heron (Eds), Meaningful Teaching Interaction at the Internationalised University (pp. 97-109). Routledge.
Dejarnette, N. K. (2010). Implementing STEAM in the Early Child hood classroom. European Journal of STEAM Education, 3 (3), 18. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878.
Donnelly, J. F. & Jenkins, E. W. (2001). Science Education Policy, Professionalism and Change (2nd ed). SAGE Publications Ltd.
Fullerton, S. (2021). Indigenous Education: Land as Text. BU Journal of Graduate Studies in Education, 13(2), 43- 46.
Haesen, S. (2019). A Spider's Approach To STEAM. The STEAM Journal, 4 (1), Article 9. https://scholarship.claremont.edu/steam/vol4/iss1/9.
Han, S. Y., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). How Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Project- Based Learning (PBL) Affects High, Middle, and Low Achievers Differently: The Impact of Student Factors on Achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(5). DOI:10.1007/s10763-014-9526-0.
Harjanty, R., & Hardianti, F. (2020). Analysis of The Application of STEAM-Based Learning. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 9(2), 112-115.
Harlen, W. (1999). Effective Teaching of Science. The Scottish Council for Research in Education.
Harlen, W. (2000). The teaching of science in primary schools. David Fulton.
Hoskins, B., & Fredrikson, U. (2013). Learning to Iearn: What is it and can – it be Measured. JRC Scientific and Technical Reports.
Hsiao, P. W., & Su, C. H. (2020). A Study on the Impact of STEAM Education for Sustainable Development Courses and Its Effects on Student Motivation and Learning. Sustainability 2021, 13(7), 3772. https://doi.org/10.3390/su13073772.
Hughes, B. (2010). Park Forest Middle School STEM Education Fair 2010. Technology and Engineering Teacher, 70(2), 32-35.
Hwang, J. & Taylor. J. C. (2016). Stemming on STEAM: A STEA Education Framework for Students with Disabilities. Journal of Science Education for Students with Disabilities, 19(1), 39-49.
Kim, P. W. (2016). The Wheei Model of STEAM Education Bosed on Traditional Korean Scientific Contents. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology, Education, 12 (9), 2353- 2371.
Klopfer, L. E, (1971). Evaluation of learning in scince. In B. Bloom. J. Hating, and G. Madaus (eds), Hand book for formative Evaluation of student learning. MC Gvaw – Hill.
Kurson, R. (2019). Learning about Plants STEAM: In a Yearlong Unit on Plants, Students Use Art to Make Models of Their Subjects. Science and Children, 53(9), 58-63.
Lathan, J. (2016). STEAM Education: A 21st Century Approach to Learning. University of San Diego.
Lee, K. W. L., Tan, L. L., Goh, N. K., Lee, K. W. L., Chia, L. S., & Chin, C. (2000). Science Teachers and Problem Solving in Elementary Schools in Singapore. Reaserch in Science and Technology Education, 18(1), 113-126.
Liliawati, W., Rusnayati, H., & Aristantia, G. (2018). Implementation of STEAM education to improve mastery concept. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 288, No. 1, p. 012148). IOP Publishing.
Marin, J. A. M., Guerrero, A. J. M. M., Terron, P. D., & Belmonte, J. L. (2021). STEAM in education: a bibliometric analysis of performance and co-words in Web of Science. International Journal of STEM Education, 8, Article number: 41. https://doi.org/10.1186/s40594-021-00296-x.
Monkeviciene, O., Birute Autukeviciene, B., Kaminskiene, L., & Monkevicius, J. (2020). Impact of innovative STEAM education practices on teacher professional development and 3-6-year-old children’s competence development. Journal of Social Studies Education Research Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 11(4), 1-27.
Niknam, Z., Amani Tehrani, M., & Niknam, A. (2014). Science education in Iran. In R. Gunstone (Ed.), Encyclopedia of science education (pp. 1-4). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6165-0_528-1
Park, Y. S., & Park, J. H. (2020). Exploring the explicit teaching strategies in STEAM program of climate change. Asia-Pacific Science Education, 6(1), 116-151.
Parkinson, J. (2002). Reflective teaching of science 11-18. Bloomsbury Publishing..
Paulsen, C. A., & Rueter Andrews. J. (2019). Using Screen Time to Promote Green Time, out door STEAM Education in OST Settings, 30, 24- 32. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1236075.pdf
Peterson, K., & Andrew Stone, B. (2019). From theory to practice: Building Leadership opportunities through virtual Reality science Expeditions. International Journal of the whole child, 4(1), 67- 74.
Rasul, M., Halim. L., & Iksan. Z. H. (2016). Using STEM Integrated Approach to Nurture Students Interest and 21ST Century Skills. International Conference on Education in Mathematics, Science & Technology, 4, 313- 319.
Senn, G., McMurtrie, D., & Coleman, B. (2019). Collaboration in the Middle: Teachers in Interdisciplinary Planning. Current Issues in Middle Level Education, 24(1), Article 6. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cimle/vol24/iss1/6.
Shatunova, O., Anisimova, T., Sabirova, F., & Kalimullina, O. (2019). STEAM as an Innovative Educatinal Technology. Journal of Social Studies Education Research, 10(2), 131-144.
Shepherd, G. D., & Ragan, W. B. (1992). Modern elementary curriculum. Harcourt College Pub.
Spotts, H. E., & Others. (2014). Achiving Marketing Curriculum Integration: alive Case Approach. Journal of Marketing Education, 26(1), 50- 65.
Strong, R, W., Silver, H, F., & Perini, M. J. (2004). Teaching what matters most standard and strategies for raising student's achievement. ASCD Pub.
Tabiin, A. (2019). Implementation of STEAM Method (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) for Early Childhood Developing in Kindergarten Mutiara Paradise Pekalongan. Early Childhood Education Program, 2(2), 36- 49.
Tarnoff, J. (2010). STEM to STEAM - Recognizing the value of creative skills in the components. Intermediate Unit 1: Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach, Carnegie Mellon University, Pennsylvania.
Thomasian, J. (2011). Building a science, technology, engineering, and math education agenda. National Governors Association Center for Best Practices (ED532528). http:// www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED532528.
Tseng, H. C., Haochou, F., Wang, H. H., Kueiko, H., Yuanjian, S., & Weng, W. C. (2011). The effectiveness of problem-based learning and concept mapping among Taiwanese registered nursing students. Nurse education today, 31(2011), e41-e46.
Zollman, A. (2012). Learning for STEM literacy: STEM literacy for learning. School Science and Mathematics, 112(1), 12-19. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2012.00101.x